Zabezpieczenia Przeciwpożarowe Usługi PPOŻ SERWIS

CZYM JEST ---------------------

Ekspertyza PPOŻ.

Wielokrotnie spotykamy się ze stwierdzeniem, że starego budynku nie da się dostosować do obowiązujących wymagań z zakresu ochrony przeciwpożarowej, a jest to konieczne przy przebudowie i zmianie sposobu użytkowania oraz gdy budynek uznawany jest za zagrażający życiu ludzi. Należy wtedy sporządzić ekspertyzę ppoż.

Kiedy budynek jest traktowany jako zagrożenie życia ludzkiego?

Podstawą do sprawdzenia, czy w budynku występują warunki techniczne stwarzające zagrożenie dla życia ludzi jest:

  • Zastosowanie materiałów palnych lub ciekających wilgocią w okładzinach sufitowych i sufitach podwieszanych oraz materiałów palnych w wykładzinach podłogowych
  • Jeżeli na drogach ewakuacyjnych stosowane są palne pokrycia ścian, a drogi ewakuacyjne w dwóch kierunkach nie są zapewnione.

Co zrobić, gdy warunki konstrukcyjne lub inne, nie pozwalają na dostosowanie budynku do ważnych wymagań w kwestii ochrony przeciwpożarowej?

Wymagania z zakresu ochrony przeciwpożarowej można spełnić w sposób inny niż określono w Rozporządzeniu. Możliwe jest kilka różnych zakresów takich odstępstw – oczywiście wszystkie pomoże przeprowadzić nasz zespół projektowy. Kto dokładnie, na jakiej podstawie, w jakim zakresie i trybie może sporządzić wniosek o takie odstępstwo, oraz kto je uzgadniania opowiemy poniżej.

Podstawa prawna

Nie jest to kwestia subiektywnej oceny – bardzo precyzyjnie definiuje to Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. z 2010 r. nr 109 poz. 719).

Warunki techniczno-budowlane

Przy zmianie sposobu użytkowania budynku (lub w innych sytuacjach wymagających spełnienia obowiązujących wymagań techniczno-budowlanych) inwestorzy często nie wiedzą, co zrobić ze schodami lub elementami konstrukcyjnymi, które są zbyt wąskie, aby spełnić obowiązujące wymagania, a ich wymiana często w ogóle nie jest uzasadniona ekonomicznie. Ustawodawcy mają tu dwie możliwości. W zależności od powierzchni użytkowej budynku, rozbudowy, nadbudowy, remontu lub zmiany sposobu użytkowania, specjalista ds. budownictwa i ochrony przeciwpożarowej (są to oczywiście członkowie naszego zespołu) lub odpowiedni dział badawczo-rozwojowy może wystąpić o ekspertyzę techniczną do właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej.
  • dla budynków o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 1000 m 2 w trybie § 2 ust. 2
  • dla pozostałych budynków w trybie § 2 ust. 3a
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2019 r. poz.1065). Na podstawie takiej ekspertyzy Komendant Wojewódzki PSP wyda Postanowienie w którym wyrazi zgodę, nie wyrazi zgody, lub wyrazi zgodę pod warunkami na spełnienie wymagań w zakresie ochrony przeciwpożarowej w sposób inny niż to określono w przepisach techniczno -budowlanych. Czasem, w przypadku obiektów zabytkowych, konieczne może być również uzgodnienie ekspertyzy z wojewódzkim konserwatorem zabytków (pomimo, iż przepisy trochę pogubiły się w danym zakresie – o czym kiedyś szerzej napiszemy – jest to droga zalecana dla obiektów podlegających ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami).

Co to oznacza w praktyce?

Inwestor wyjaśni, czego nie można zrobić, aby w pełni spełnić wymagania ochrony przeciwpożarowej danego budynku. Następnie wspólnie poszukują alternatywnych rozwiązań, które pozwolą zachować akceptowalny poziom bezpieczeństwa. Na podstawie zebranych w ten sposób informacji, biorąc pod uwagę dokumentację projektową i wizytę na miejscu, przygotowywana jest ocena techniczna w jeden z opisanych powyżej sposobów i składamy ją we właściwej Komendzie Wojewódzkiej PSP z prośbą o uzgodnienie rozwiązań zastępczych.
Odrębnymi trybami są:

  • wskazana w § 157 ust. 4 danego Rozporządzenia możliwość zastosowania instalacji gazowej w budynkach o wysokości ponad 25 m po uzyskaniu pozytywnej opinii wydanej przez właściwego komendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej,
  • Zgoda na urządzenie pomieszczenia przeciwwybuchowego w budynku nie na najwyższej kondygnacji, o której mowa w § 222 ust. 2 obowiązującego rozporządzenia. Wymaga to jednak zastosowania odpowiedniego sprzętu i urządzeń przeciwwybuchowych oraz uzyskania zgody właściwej komendy wojewódzkiej PSP.

 

Podczas kontroli odbiorczej przeprowadzanej przez organ przeciwpożarowy, jeśli inwestor wskaże taki zapis, budynek jest sprawdzany pod kątem zgodności z tym zapisem, a nie z warunkami technicznymi. Kontrola obejmuje sprawdzenie, czy wszystkie wymagania określone w zapisie są spełnione, oraz czy instalacje, systemy i urządzenia zostały zainstalowane i działają prawidłowo. Obejmuje to również skontrolowanie, czy zastosowano odpowiednie materiały i czy instalacje i systemy są zgodne z obowiązującymi przepisami. Kontrola może również obejmować zbadanie, czy wszelkie materiały i urządzenia są właściwie oznaczone, czy wszystkie przewody są odpowiednio okablowane, oraz czy wszystkie elementy budynku są właściwie zamontowane.

CZAS I KOSZTY ---------------------

OPRACOWANIA

Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Możemy powiedzieć, że zależy to od złożoności sprawy, materiałów, którymi dysponuje inwestor oraz aktualnego obciążenia pracą wojewódzkiej straży pożarnej (zgodnie z polskim prawem postępowania administracyjnego decyzja może być wydana w ciągu 30 dni, z przedłużeniem do 60 dni w przypadku trudności; brak możliwości dotrzymania tego terminu przez Państwową Straż Pożarną jest od nas całkowicie niezależne).

Nasz zespół projektowy składa się z rzeczoznawcy oraz pomocniczych inżynierów pożarnictwa i budownictwa, co pozwala nam bardzo szybko przystąpić do pracy. Jesteśmy w stanie prowadzić sprawy każdej wielkości, niezależnie od tego, jaką dokumentację posiada inwestor w jakiejkolwiek formie.

Przepisy ochrony przeciwpożarowej

Ustawodawca przy tworzeniu Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia z dnia 7 czerwca 2010 r. w kwestii ochrony przeciwpożarowej budynków, pozostałych obiektów budowlanych oraz terenów (Dz. U. 2010 r. nr 109 poz. 719), pozostawił również możliwość zastosowania rozwiązań alternatywnych, jeżeli są one szczególnie uzasadnione warunkami lokalnymi. Na podstawie fachowej opinii rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, sporządzonej w trybie §1 ust. 2 ww. rozporządzenia, komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej może zezwolić na zastosowanie rozwiązań alternatywnych, zapewniających niepogorszenie wymogów ochrony przeciwpożarowej budynku – przy czym wyraźnie określono tu konkretnie jakich paragrafów mogą dane niedociągnięcia dotyczyć. Zakres ten może obejmować:
  • 19 – mówiący o zakresie stosowania hydrantów wewnętrznych,
  • 23 – informujący o jednoczesności pracy hydrantów,
  • 24 i 25 ust. 1, 2, 5 i 6 – dotyczące zasilania w wodę instalacji wodociągowej przeciwpożarowej,
  • 27 ust. 1 i 2 – wskazujący obiekty, w których wymagane jest stosowanie stałych urządzeń gaśniczych wodnych,
  • 28 ust. 1 – wskazujący obiekty, w których wymagane jest stosowanie systemu sygnalizacji pożaru,
  • 29 ust. 1 wskazujący obiekty, w których wymagane jest stosowanie dźwiękowych systemów ostrzegających,
  • 38 ust. 1 – dotyczący pasów przeciwpożarowych w lasach.
Droga kompromisu jest tu podobna do tej stosowanej w przypadku przepisów techniczno-budowlanych. Jedyna różnica polega na tym, że ekspertyzę przygotowuje rzeczoznawca do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych (tzw. specjalista ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych), a warunkiem porozumienia jest propozycja alternatywna, która nie pogorszy warunków pożarowych budynku

Rozwiązania zamienne w zakresie dróg przeciwpożarowych oraz wody do wewnętrznego gaszenia pożaru

Ponadto w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w zakresie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (Dz. U. z 2009 r. nr 124, poz. 1030) Ustawodawca zaplanował wykorzystywanie rozwiązań alternatywnych:

  • Paragraf 8 ust. 3 dopuszcza, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, zastosowanie na wniosek właściciela budynku, lokalu lub terenu alternatywnych środków zapewniających niepogorszenie warunków pożarowych, wraz z zwierzchnikiem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej, jeżeli warunki lokalne uniemożliwiają spełnienie zagadnień w sprawach przeciwpożarowego dostarczenia w wodę lub uzasadniają zastosowanie innych rozwiązań

  • Zgodnie z art. 13 ust. 4, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli spełnienie stref ochrony przeciwpożarowej budynku nie jest możliwe ze względu na warunki lokalne lub jeżeli uzasadnione są inne rozwiązania, na wniosek właściciela budynku, budowli lub terenu dopuszcza się rozwiązanie alternatywne, uzgodnione z właściwym terytorialnie komendantem państwowym ochrony przeciwpożarowej, które zapewni, że warunki ochrony przeciwpożarowej budynku nie ulegną pogorszeniu.

 

Rozwiązania alternatywne w zakresie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę i dróg pożarowych są ważne, aby zapewnić bezpieczeństwo ludziom, mieniu i środowisku. Te rozwiązania są szczególnie ważne w obszarach, które nie mają dostępu do tradycyjnych źródeł wody lub w obszarach, w których istniejące źródła wody nie są wystarczające, aby zapewnić wystarczającą ilość wody do gaszenia pożarów. Rozwiązania alternatywne obejmują zbiorniki na deszczówkę, złoża wody podziemne, magazyny wody, systemy pożarowe niskociśnieniowe, systemy wody deszczowej, systemy wody ze źródeł sztucznych i systemy hybrydowe. Oprócz zapewniania wystarczającej ilości wody do gaszenia pożarów, te rozwiązania pozwalają zminimalizować szkody i straty, jakie mogą powstać w wyniku pożaru.